verbonden partijen
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de vier gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2018 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het jaarverslag over het afgelopen jaar.
Aandeel Bloemendaal
2018 jaarrekening x € 1.000
2019
2020
2021
2022
2023
x € 1.000
x € 1.000
x € 1.000
x € 1.000
x € 1.000
- € 599
- € 625
- € 658
- € 688
- € 709
- €709
Meerjarenraming
2019 (x € 1.000)
Meerjarenraming (54222) x € 1.000
Begroot
Werkelijk
2020
2021
2022
2023
- € 2.092
- € 2.092
- € 2.156
- € 2.198
- € 2.241
- € 2.247
Ontwikkelingen
Projecten
Met ingang van 1-1-2022 is het verplicht om woningen te waarderen op basis van gebruiksoppervlakte (m2) in plaats van inhoud (m3). Het project bestaat uit de transitie van de WOZ administratie van inhoud naar gebruiksoppervlakte. Het project is in 2018 gestart en loopt door tot 2022.Fiscaal beleid
In 2020 zullen bilaterale gesprekken met alle deelnemende gemeenten plaatsvinden om tijdig nieuwe en gewijzigde beleidsuitgangspunten in het kader van de begroting op elkaar af te stemmen.Uittreding Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
Met ingang van 1 januari 2019 is de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude wegens fusie met de gemeente Haarlemmermeer uitgetreden uit de Gemeenschappelijke Regeling GBKZ (GR). De GR is hierop aangepast.Informatieplan
GBKZ heeft in aansluiting op het Informatiebeleidsplan 2018-2020 van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede, een informatieplan opgesteld met daarin een meer gedetailleerde uitwerking en planning van ICT gerelateerde projecten. De financiële gevolgen voor de komende jaren van deze projecten zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. De projecten komen voort uit gewijzigde wetgeving, vervanging software (verplicht) en de behoefte aan doorontwikkeling van processen.verbonden partijen
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering (GRIT)
Doelstelling
Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal draagt Bloemendaal 46% bij aan de totale exploitatielasten van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2017
2018
2017
2018
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2019 (x € 1.000)
Meerjarenraming (60041110.443300)
Begroot
Werkelijk
2020
2021
2022
2023
- € 1.129
- € 1.129
- € 998
- € 996
- € 1.005
- € 1.031
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT van start gegaan. De gemeente Bloemendaal neemt afgerond 46% van de GRIT kosten voor zijn rekening en Heemstede de resterende 54%.
In 2019 is het door GRIT uitgevoerde beheer van onze ICT systemen geoutsourced naar een externe partij. Begin 2020 is hiervoor het project transitie afgerond en gaat dit over in een beheerfase tot april 2024. Alle GRIT beheertaken gaan in 2020 in transitie van beheer naar het voeren van regie (management van vraag en aanbod). Naast het voeren van regie zal ook aandacht worden besteed aan contractmanagement, monitoring van SLA’s en functioneel applicatiebeheer. Al deze taken worden vervolgens ondergebracht in een nieuwe samengevoegde IV-organisatie (GRIT en Informatisering).
verbonden partijen
NV Bank Nederlandse Gemeenten
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
€ 4.687 miljoen
€ 4.991 miljoen
€ 135.041 miljoen
€ 132.518 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na bestemming
Verekend met dividenduitkering
2017
2018
2017
2018
€ 393 miljoen
€ 337 miljoen
€ 2,53
€ 2,85
Ontvangen dividend vs. begroting
2019
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2020
2021
2022
2023
€ 50.000
€ 60.021
€ 56.651
€ 56.651
€ 56.651
€ 56.651
Ontwikkelingen
Gedurende 2018 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG Bank. De nettowinst van de bank over 2018 bedraagt € 337 miljoen (2017: € 393 miljoen). De BNG Bank verwacht in 2019 toenemende investeringen door woningcorporaties in nieuwe woningen en een toename van duurzaamheidsinvesteringen, zoals die in hernieuwbare energie. Deze ontwikkelingen zullen de kredietvraag van de klanten positief beïnvloeden. Het renteresultaat zal naar verwachting uitkomen binnen een bandbreedte van € 410 tot € 450 miljoen. Gegeven de afhankelijkheid van marktomstandigheden is een betrouwbare prognose over het resultaat financiële transacties niet te geven. De bank acht het daarom niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst.
verbonden partijen
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Doelstelling
Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
€ 2.869 miljoen
€ 2,939 miljoen
€ 2.787 miljoen
€ 2.804 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2017
2018
2017
2018
€ 158 miljoen
€ 162 miljoen
*
*
Ontvangen dividend vs. begroting
2019
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2020
2021
2022
2023
€ 225.583
€ 225.583
€ 225.583
€ 0
€ 0
€ 0
Ontwikkelingen
* Geen cijfers, Eneco was nog één bedrijf met Stedin
De aanleiding voor de afweging het aandelenbelang in Eneco af te bouwen is de per 31 januari 2017 doorgevoerde splitsing van Eneco, waarbij het geïntegreerde energiebedrijf werd gesplitst in een productie- en leveringsbedrijf (Eneco) en in een netwerkbedrijf (Stedin). De aandelen in het ongesplitste bedrijf mochten op grond van het wettelijke privatiserings-verbod van de elektriciteits- en gasnetten alleen verhandeld worden binnen de kring van overheden. Voor het gesplitste productie- en leveringsbedrijf Eneco, dat nu volledig in een vrije markt met concurrentie opereert, gelden deze beperkingen niet.Het college heeft besloten om de aandelen in het energiebedrijf in principe te willen verkopen, de gemeenteraad is hier in september 2017 mee akkoord gegaan. Het verkoopproces loopt inmiddels. Naar verwachting wordt de verkoop in 2020 afgerond.
verbonden partijen
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Haarlemmerliede, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland)
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk.
Financieel belang
In 2018 neemt Bloemendaal 6,63% van de totale kosten voor zijn rekening. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
€ 78.335
€ 83.421
€ 252.544
€
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2017
2018
2017
2018
- € 53.748
€ 5.087
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2018
Meerjarenraming (60040410.443200)
Begroot
Werkelijk
2020
2021
2022
2023
-€ 196.575
-€ 195.740
-€ 183.904
-€189.270
-€ 159.270
-€159.270
Ontwikkelingen
De financiële positie van stichting Rijk staat onder druk. Meer inzet van eigen personeel heeft ertoe geleid dat het ziekteverzuim sterk is toegenomen en dat er sprake is van een hoger personeelsverloop. st. Rijk wil kennis gaan organiseren rond fysieke inrichting van gemeenten (buurt), sociaal domein (burger) en bedrijfsvoering. Ook wil stichting Rijk meer kennis rond MVI in huis halen. Verder wordt om sneller op de vragen van gemeenten in te spelen een flexibele pool opgericht. Vanaf de begroting 2019 vraagt stichting Rijk meer middelen van deelnemende gemeenten om deze ontwikkeling in te zetten. Een aantal verbeteringen in de samenwerking stichting Rijk/gemeente Bloemendaal zijn inmiddels ingezet om te komen tot een brede betere aansturing van de inkoopfunctie, beleidskaders en implementatie van duurzaamheid/MVI, contractbeheer en interne kennisontwikkeling. Vanaf 2022 wordt het aantal dagen dat bij st. Rijk wordt afgenomen verminderd van 5 naar 4 dagen per week.
verbonden partijen
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netbeheerder de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het
faciliteren van de energiemarkt.Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
€ 2.582 miljoen
€ 2.699 miljoen
€ 3.969 miljoen
€ 4.292 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Hiervan verrekend met bijdragen gem
2017
2018
2017
2018
€ 423 miljoen
€ 118 miljoen
n.v.t
n.v.t
Ontvangen dividend vs. begroting
2019
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2020
2021
2022
2023
€ 100.000
€ 151.378
€ 122.180
€ 122.180
€ 122.180
€ 122.180
Ontwikkelingen
* Geen cijfers, Stedin was nog één bedrijf met Eneco
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Per die datum is het energiebedrijf afgesplitst en is Eneco Holding N.V. hernoemd naar Stedin Holding N.V. Stedin Groep, met aan het hoofd Stedin Holding N.V., bestaat uit de elektriciteits- en gasnetbeheerders Stedin en Enduris die werkzaam zijn in een groot deel van Zuid-Holland, in de provincies Utrecht en Zeeland en in delen van Noord-Holland en Friesland. Daarnaast biedt de groep dienstverlening op het gebied van elektriciteits- en gasinfrastructuur onder de namen Joulz en DNWG.