verbonden partijen
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2018
31 dec. 2018
1 jan. 2018
31 dec. 2018
€ 316.682
€ 289.326
nihil
nihil
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2017
2018
2017
2018
nihil
nihil
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2019
Meerjarenraming (64030130.443300)
Begroot
Werkelijk
2020
2021
2022
2023
-€ 80.753
-€ 80.753
-€ 101.233
-€ 104.524
-€ 107.912
-€ 111.401
Toelichting gemeentelijke bijdrage 2019 e.v.
Perceel 1: administratie
Van de totale kosten wordt 25% betaald uit de RMC Rijksbijdrage. De overige 75% wordt door de 8 gemeenten gezamenlijk betaald, naar rato van het aantal jongeren, zoals in de GR CARel is afgesproken.
De stijging in perceel 1 wordt veroorzaakt door indexering (3% voor personele kosten en 2,3% voor materieel budget) en kostenstijging.Perceel 2: leerplicht
De kosten bestaan uit kosten voor de formatie (loonkosten en werkgeverslasten) en uitvoeringskosten (overhead). De gemeente Haarlem hanteert een percentage van 20% aan overheadkosten. De middelen kwalificatieplicht valt direct aan Haarlem toe en worden in mindering gebracht op de berekende bijdrage voor de gemeenten.
Ook in perceel 2 zorgt dezelfde indexering en kostenstijgingen als in perceel 1 voor een hogere gemeentelijke bijdrage.Perceel 3: RMC
RMC wordt volledig gefinancierd vanuit rijksmiddelen RMC, de voortijdig schoolverlaten programmagelden en de doeluitkering jeugd. Aan de taakuitvoering RMC wordt geen gemeentelijke middelen toegevoegd.Ontwikkelingen
Het beleid wordt voortgezet. Ook voor 2020 blijven de rijksbudgetten in stand, in december 2019 worden deze bedragen bekend gemaakt, naar verwachting wijken deze niet veel af van de bijdragen voor 2019. Ook in 2020 zal er blijvend worden ingezet op jongeren in kwetsbare posities en ook op jongeren zonder startkwalificatie die langer dan een jaar van school zijn.
Per 1 januari 2019 is de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
uit de GR schoolverzuim en VSV uitgetreden. Met deze gemeente is een afkoop van de frictiekosten overeengekomen, met als uitgangspunt dat de resterende deelnemende gemeenten voor 5 jaar geen financieel nadeel door deze uittreding zullen ondervinden.verbonden partijen
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ)
Doelstelling
Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Per 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd.
Bestuurlijke verantwoording
De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is sedert 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken.
Financieel belang
Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
31 dec. 2018
31 dec. 2017
1 jan. 2018
31 dec. 2017
€ 1.680.077
€ 2.047.663
€ 2.468.889
€ 1.962.374
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2018
2017
2018
2017
- € 367.586
€ 142.251
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2019
Meerjarenraming
Begroot
Werkelijk
2020
2021
2022
2023
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Ontwikkelingen
In juni 2016 hebben de raden van de 4 deelnemende gemeenten ingestemd met een wijziging van de bestuursstructuur van STOPOZ. Zie de onderdelen ‘Bestuurlijk belang’ en ‘Bestuurlijke Verantwoording’. Aanleiding voor de wijziging was de per 1 augustus 2010 in werking getreden wet ‘Goed onderwijs – Goed bestuur’.
In het kader van de invoering van het raad van toezichtmodel heeft de raad van Bloemendaal (in de vergadering van 28 juni 2016) een motie aangenomen.
In de motie geeft de raad aan het college opdracht:- Er voor zorg te dragen dat de raad van toezicht bij vrijkomende plaatsen zodanig wordt ingevuld dat als eerste het financieel toezicht wordt versterkt
- Bij een nieuwe aanstelling van het college van bestuur en bij de raad van toezicht op aan te dringen dat voldoende competenties op financieel gebied worden geborgd.