Het beleid ten aanzien van de opbrengst van de in deze paragraaf genoemde belastingen en retributies voor de jaren 2020-2023 is als volgt:
- Onroerende-zaakbelastingen: inflatiepercentage (1,9%) koppeling met het landelijk inflatiecijfer voor de loon-prijsontwikkeling (CPI) volgens het Centraal Planbureau (CPB);
- roerende belasting op woon- en bedrijfsruimten: inflatiepercentage (1,9%);
- rioolheffing: 100% kostendekking;
- afvalstoffenheffing: 100% kostendekking;
- begrafenisrechten: 100% kostendekking;
- leges: inflatiepercentage (1,9%), 100% kostendekking;
- precariobelasting op netwerken: gelijk aan tarief belastingjaar 2019;
- gewone precariobelasting: inflatiepercentage (1,9%);
- parkeerbelasting: € 0,05 per uur verhoging;
- toeristenbelasting: inflatiepercentage (1,9%).
Voor de twee laatste belastingsoorten geldt dat het te hanteren model in lijn ligt met die van de gemeente Zandvoort.
Inflatiecorrectie
Voor de heffingen en belastingen geldt een koppeling met het landelijk inflatiecijfer voor de loon- en prijsontwikkeling van het Centraal Planbureau. Dit beleid betekent dat de onroerende-zaakbelastingen, de roerende-zaakbelastingen, de gewone precariobelasting, de leges en de parkeer- en toeristenbelasting in 2020 trendmatig worden verhoogd. Voor het begrotingsjaar 2020 wordt conform de vastgestelde kadernota voorgesteld de tarieven van de onroerende-zaakbelastingen, de gewone precariobelasting, de leges en de toeristenbelasting, ten opzichte van de tarieven 2019 te verhogen met 1,9%. Ook de tarieven van de parkeerbelastingen stijgen in beginsel jaarlijks mee met het inflatiecijfer. De parkeertarieven worden in 2020 met € 0,05 per uur verhoogd (of meer voor zover Zandvoort de tarieven met meer dan € 0,05 verhoogd).
OZB
Er wordt gestuurd op realisatie van de te behalen inkomsten rekening houdende met de 1,9% prijsinflatie volgens de kadernota en de areaaluitbreiding als gevolg van nieuwbouw. Dit laatste om de korting op de 'inkomstenmaatstaf algemene uitkering' te compenseren. Als in het WOZ-tijdvak (1-1-2018 tot 1-1-2019) sprake is van waardestijgingen/-dalingen, dan vindt, rekening houdend met de beschikbare belastingcapaciteit, een verrekening plaats via een evenredige respectievelijke verlaging/verhoging van de ozb-tarieven 2020. Voor 2020 wordt een verhoogde belastingcapaciteit geprognosticeerd van 7,5% voor woningen ten opzichte van 2% voor niet-woningen.
Rioolheffing
Voor de rioolheffing worden tarieven gehanteerd die hoogstens kostendekkend zijn. De geraamde baten mogen de geraamde lasten niet overschrijden. Hiertoe is een overzicht van baten en lasten opgenomen inclusief een toelichting van de beleidsuitgangspunten. De kosten worden voor 40% bij de eigenaar en voor 60% bij de gebruiker verhaald. Het eigenarentarief voor de rioolheffing is gebaseerd op de WOZ waarde. Het gebruikerstarief is gebaseerd op het waterverbruik. Op 28 september 2017 is het nieuw verbreed Gemeentelijk Rioleringsprogramma (VGRP) over de planperiode 2017-2021 vastgesteld. Uit het VGRP is gebleken dat er geen sprake is van 100% kostendekkendheid. Dit is reden geweest om vanaf het begrotingsjaar 2018 naast de correctie voor inflatie een extra verhoging van 1,8% door te voeren. De uit het VGRP voortvloeiende financiële consequenties zijn in de meerjarenbegroting 2020-2023 meegenomen.
Afvalstoffenheffing
Voor de afvalstoffenheffing geldt het beleid van volledige kostendekking. Evenals bij de rioolheffing geldt dat de geraamde baten de geraamde lasten niet mogen overschrijden. Voor het inzicht wordt verwezen naar het overzicht van baten en lasten en de bijbehorende toelichting op de beleidsuitgangspunten. De gemeente Bloemendaal heeft met Meerlanden een dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor de huishoudelijke afvalinzameling.
Grafrechten
Ook voor de grafrechten geldt het beleid van volledige kostendekking.
Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven voor onder andere kabels en leidingen in gemeentegrond, voorwerpen die vergunningplichtig zijn, terrassen en ligplaatsen.
Parkeerbelasting
De tarieven van de parkeerbelastingen liften jaarlijks mee met de inflatie-aanpassingen. De tarieven voor het strand worden van oudsher afgestemd op de Zandvoortse tarieven. Om de toename van het autoverkeer naar de kust niet verder te laten groeien en te beperken worden de tarieven extra verhoogd. De gemiddelde parkeerduur blijft gelijk. De raming van deze belangrijke inkomstenbron van de gemeente is sterk afhankelijk van weersomstandigheden en wisselende aantallen evenementen. Met dat risico is de opzet van de raming rekening gehouden. Het voorstel voor de extra verhoging treft u bij de begrotingsstukken aan.
Indien geen, of te weinig, parkeerbelasting is voldaan, kan de gemeente een naheffingsaanslag opleggen, vermeerderd met kosten. Deze kostenopslag moet door de gemeente worden onderbouwd. De gemeente moet kunnen laten zien dat de kosten per naheffingsaanslag (op ramingsbasis) gelijk of hoger liggen dan dit bedrag. Het maximumbedrag dat voor de kostenopslag in rekening kan worden gebracht bedraagt per 1 januari 2020 € 64,50. Dit bedrag groeit jaarlijks mee met het prijsindexcijfer van de gezinsconsumptie.
Toeristenbelasting
Het tarief van de toeristenbelasting in Bloemendaal lift jaarlijks mee met de inflatie-aanpassingen en wordt van oudsher afgestemd op de Zandvoortse tarieven. De afgelopen jaren is sprake geweest van een bescheiden stijging van de tarieven in beide gemeentes. De Zandvoortse gemeenteraad heeft echter, met het oog van de komst van de F1, op 26 maart 2019 een amendement aangenomen om de tarieven toeristenbelasting met ingang van 2020 te verhogen van € 2,35 naar € 3,- (per persoon per overnachting). In lijn met de uitgangspunten van de kadernota 2020 wordt het Bloemendaalse tarief op dit niveau afgestemd. Een voorstel daartoe treft u bij de begrotingsstukken aan.
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente voert een kwijtscheldingsbeleid conform de Invorderingswet 1990.
Indien een belastingplichtige niet of over te weinig financiële middelen beschikt om de belastingaanslag te voldoen, wordt voor 100% kwijtschelding verleend indien uit een vermogenstoets en een inkomenstoets blijkt dat het inkomen gelijk is aan of minder dan het wettelijk minimuminkomen (bijstandsnorm).
Kwijtschelding wordt alleen verleend indien het een aanslag betreft voor onroerende-zaakbelasting, roerende-zaakbelastingen, afvalstoffenheffing (alleen voor de eerste afvalcontainer, niet voor extra containers) en rioolheffing voor het gebruikersgedeelte. De overige heffingen zijn in de betreffende belastingverordeningen uitgesloten van kwijtschelding.
Het bedrag aan kwijtscheldingen bedroeg / bedraagt (bedragen in €):
Kwijtschelding | 2018 (W) | 2019 (B) | 2020 (B) |
---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | 58.918 | € 50.000 | € 60.000 |
Rioolheffing | 30.258 | € 30.000 | € 32.000 |
Totaal | 89.176 | € 80.000 | € 92.000 |
Zowel de raming kwijtschelding afvalstoffenheffing als kwijtschelding rioolheffing is ten opzichte van het begrotingsjaar 2019 op basis van realisatiecijfers naar boven bijgesteld.